Impresii despre BMW Seria 4 Gran Coupe: o apariție surprinzătoare printre limuzinele de clasă medie
O vezi si chiar incepe sa iti placa. Dar te intrebi ”Ce masina e asta?”. Din fata pare Seria 3. Te duci in lateral si ii vezi forma alungita. Devii si mai confuz. Ajungi in spate si in sfarsit te lamuresti: ”4” scrie pe hayon – Seria 4. Asadar, avem de a face cu un BMW Seria 4 Gran Coupe, o masina cu un nume complicat si o identitate destul de neclara.
Da, stiu, nu trebuie sa fiu carcotas. Seria 4 Gran Coupe are chiar foarte multe atuu-uri, in frunte cu cea mai importanta caracteristica pe care am observat-o, faptul ca imbina armonios eleganta cu sportivitatea. Poate asta e secretul ei in lupta cu celelalte limuzine de clasa medie…
Design familiar si ceva in plus
Dupa cum am scris si la inceput, Seria 4 seamana foarte bine, cel putin din fata, cu un Seria 3. Si pana la urma nu e rau ca fiecare model dintr-o gama sa pastreze o nota de design care sa te duca cu gandul la producator; BMW are grila dubla prezenta pe fiecare masina inca din anii 30′, mai exact de pe modelul 303. Totusi, chiar daca seamana cu alte automobile din gama, Seria 4 Gran Coupe mi se pare mai gratios si mai elegant, singurul element extravagant al design-ului fiind forma spatelui. Concluzia – nu e cel mai potrivit BMW pentru a epata.
Simplu, dar personalizabil
Dupa cum ne-am obisnuit, BMW pune pe lista de optionale o multime de culori si accesorii pentru exterior. Am strabatut si eu configuratorul cu atentie si am extras ce era mai important:
*Exista foarte multe variante de culori. Cele nemetalizate (alb si negru) nu costa nimic, cele metalizate costa 899 de euro, iar cele Individual arata foarte bine, dar au un pret pe masura (de la 1970 la 3333 de euro).
*Cele mai ieftine jante optionale sunt 859 de euro (jante aliaj de 18″, tip turbine415). Nu sunt cele mai frumoase, dar au un design interesant, semanand cu o elice.
*Atat ornamentele aluminium (202 euro), cat si cele Individual Shadow Line (374 de euro) incadreaza bine suprafetele vitrate.
*Masina vine in standard cu blocuri optice Bi-xenon, care pot deveni adaptive pentru inca 586 de euro. Totusi, daca esti innebunit dupa tehnologie si vrei ca farurile tale sa fie LED adaptive, mai ai nevoie de 1606 euro.
Nu e spectaculos, ci premium
Povestea exteriorului se repeta si la interior: bordul lui Seria 4 Gran Coupe seamana foarte bine cu cel al lui Seria 3. Intalnim aceeasi consola centrala, aceeasi asezare ergonomica a controalelor pentru climatizare, acelasi sistem de infotainment performant si aceleasi volane sport, imbracate in piele, ca la consacrata limuzina de clasa medie.
Ca tot veni vorba de piele, tapiteriile sunt de o calitate superioara si au texturi fine, iar scaunele sunt profilate destul de sportiv. Interiorul este imbracat intr-o multitudine de materiale: de la palsticul moale, placut la atingere, la pielea de pe fetele de usi sau chiar la ornamentele din aluminiu, toate creeaza o ambianta placuta. Un lucru intersant pe care l-am gasit in lista de optionale este posibilitatea imbracarii parti superioare a bordului in piele neagra, ce da un aspect mai luxos si elegant interiorului (aceasta optiune costa 1262 de euro). Culorile pentru interior variaza de la bej (ca la masina pe care analizat-o), la rosu sau la mai multe nuante de gri si negru. Tot ce pot spune este ca bej-ul arata bine si te relaxeaza, dand impresia de spatiu suplimentar, insa exista probabilitatea sa se pateze/deterioreze in timp.
La capitolul spatii de depozitare, Seria 4 Gran Coupe nu sta chiar rau. Exista spatii de depozitare in usi (intr-un „buzunar” incap o sticla de 0,5 litri si inca cateva maruntisuri), un spatiu in consola centrala, in care iti poti pune telefonul sau cheia masinii, dar si un spatiu destul de generos in cotiera. Portbagajul are 480 de litri, insa pe bancheta din spate pot sta confortabil doar doi adulti. Totodata, spatiul la picioare de care dispun cei din spate este limitat de pozitia joasa a scaunelor din fata.
Motoare pentru toate gusturile
Pentru Seria 4 Gran Coupe sunt disponibile nu mai putin de 32 de combinatii de motoare, transmisii si tractiuni (xDrive si spate). Cea mai lenta varianta este 418d cuplat la o cutie de viteze manuala, ce face 0-100 in 9 secunde (are 150 de cai putere). De cealalta parte se situeaza 435d xDrive, care dispune de 313 cai putere si vine cuplat la cutia automata Steptronic plus. Chiar daca iti transforma masina intr-o bestie, facand-o sa accelereze brutal, de la 0 la 100 km/h in doar 4,8 secunde, motorul poate consuma, in teorie, doar 4,7 litri. Desigur, aceasta estimare este destul de optista, in realitate consumul mediu ajungand, probabil, in jurul valorii de 6-7 litri.
In afara de aceste agregate din extremele gamei, mai exista si motoare „echilibrate” din punct de vedere al puterii, care sunt la fel de performante. Spre exemplu, mie mi-a atras atentia 420d cu 190 de cai putere, la care poti adauga si tractiunea integrala, iar performantele lui sunt mai mult decat decente: 0-100 km/h in 7,4 secunde si consum mediu declarat sub 5 litri. Daca nu-ti place diesel-ul, exista o unitate „medie” si pe benzina: 420i cu 184 de cai putere, 0-100 km/h in 8,1 secunde, consum mediu declarat de putin peste 6 litri la 100 de kilometri parcursi.
Preturi si concluzii
Seria 4 Gran Coupe se incadreaza intr-o plaja de pret foarte mare. Cea mai ieftina varianta porneste de la 37.664 de euro, iar o varianta cu motor puternic si foarte multe obtionale poate trece 75.000 de euro. Daca nu te lasi dus de val (lucru usor de realizat in configuratorul BMW, oricat de cumpatat ai fi), poti sa capeti o masina cu tot ce ai nevoie in jurul sumei de 50.000 de euro.
Asadar, BMW Seria 4 Gran Coupe este o aparitie surprinzatoare in clasa lui, insa poate deveni un competitor interesant pentru celelalte limuzine premium sau o alternativa pentru Seria 3. Chiar daca este putin mai scump decat fratele sau, Gran Coupe-ul este mai practic, mai elegant si isi poate gasi loc mai usor in garajele familistilor sau tinerilor cu dare de mana.