Cum se schimbă regulile jocului în clasa compactă » Review Mercedes-Benz Clasa A, cea mai tehnologizată mașină din segment
Anul 1997, Salonul Auto din Frankfurt. Mercedes-Benz dezvăluia prima generație Clasa A. Campania de lansare a mașinii era umbrită, însă, de un incident neplăcut. Revista suedeză Teknikens Värld a supus citadina așa numitului “test al elanului”, ce consta în evitarea unui set de conuri la viteza de 60 km/h. Compacta germană nu a trecut testul. Centrul de greutate mult prea înalt, determinat de structura tip sandwich a caroseriei, a făcut ca mașina să se răstoarne.
Cu necesarele modificări aplicate de către ingineri – utilizarea unor anvelope mai late, a unor bare stabilizatoare mai groase și montarea în standard a unui ESP Bosch – cel mai mic Mercedes a reușit să atragă în jur de 1,1 milioane de clienți între 1997 și 2004. Totuși, era privit ca o inovație în segment, iar producătorul german prefera sa facă lucrurile diferit. Chiar dacă asta însemna să ofere o mașină ce arăta mai mult ca un monovolum decât ca o compactă, darămite una cu pretenții premium. Însă, era cel mai puțin costisitor mijloc prin care cineva putea avea steaua cu trei brațe pe capotă.
Anii au trecut pentru Clasa A, iar Mercedes a perseverat. Pentru că, nu-i așa?, ce nu te doboară te face mai puternic. Astfel, în 2012 s-a produs o mare schimbare, citadina germană a devenit mult mai rafinată, a primit motorizări și dotări demne de o mașină premium, dar și un design mult mai plăcut. Rezultatele nu s-au lăsat așteptate, astfel noua compactă Mercedes obținea vânzări record – aproximativ 3 milioane de unități pentru a treia generație Clasa A, adică mai mult decât au obținut primele două generații la un loc.
Revenind în prezent. Mercedes a lansat și a patra generație Clasa A, reușind să aducă pe piață un automobil ce încearcă prin fiecare șurub să își depășească condiția. Un model ce poate schimba regulile jocului în segment deoarece aduce destule premiere într-o compactă, tehnologiile foarte avansate împrumutate de la „frații mai mari” de gamă fiind principalele sale argumente. Însă, clișeul “totul are un preț” se aplică în cazul de față. Astfel, multitudinea de dotări se traduce printr-o sumă mult mai mare decât s-ar aștepta oricine să plătească pentru o astfel de mașină.
Clasa A este construit acum pe o nouă platformă, ce este folosită și pentru celelalte modele compacte de la Mercedes: Clasa A limuzină, Clasa B, CLA, GLA. Și chiar dacă platforma este complet nouă, la nivel estetic modificările față de generația anterioară pot fi încadrate mai degrabă la capitolul “evoluții” decât la “revoluții”. Mai ales dacă ne referim la design-ul exterior. Astfel, se păstrează forma fostului model – una sportivă, alungită, cu o silueta atletică, asemănătoare cu cea a unui coupe. Însă, se modifică fără doar și poate mai multe elemente ale caroseriei – de la spoilere restilizate, faruri și stopuri schimbate în tonul gamei, muchii ceva mai drepte, până la jante noi. Așadar, se percepe destul de clar schimbarea de filozofie în design-ul compactei, Clasa A având acum un aspect mai “fresh”, germanii încercând să atragă cumpărătorii mai tineri.
Dacă exteriorul nu te-a impresionat în vreun fel, lucrurile se pot schimba atunci când te urci în mașină. Încă de la primul contact cu habitaclul compactei, vei observa design-ul spectaculos, dar și faptul că ești înconjurat de o sumedenie de gadget-uri. Toate suprafețele și butoanele pe care le atingi sunt realizate din materiale calitative, ergonomia este bună, iar aspectul general este unul minimalist, nemții acordând o atenție sporită detaliilor. Bordul este dominat vizual de cele două ecrane cu diagonale identice – 7 inch în standard sau 10.25 inch după o vizită prin lista de opționale. Cu ajutorul acestora, dar și a touchpad-ului de pe consola centrală – care dispune de răspuns haptic și recunoaște scrisul de mână, poți vizualiza și controla o mare parte dintre funcții. Excepție face climatizarea, pentru care Mercedes a ales să se folosească de câteva butoane.
Pe cele doua ecrane rulează sistemul de infotainment MBUX, unul dintre cele mai bune din segment. Acesta are o grafică mai mult decât decentă, reacționează prompt și ”se mișcă” fluid, iar, pe deasupra, aduce și câteva funcții chiar interesante. Dintre acestea, amintim asistentul vocal Linguatronic, ce poate fi ”adus la viață” prin simpla rostire a apelativului ”Hey, Mercedes!”. Astfel, cu ajutorul inteligenței artificiale, el poate răspunde comenzilor pasagerilor – spre exemplu, să alcătuiască o rută cu ajutorul GPS-ului. Și când credeai că totul se oprește aici, în fața ta apar noi perspective. Mai exact, pe display-ul multimedia – unde, folosind o cameră video specială, este redată sub formă de material video sau imagine statică partea din față a mașinii, fiind adăugate obiecte sau marcaje virtuale pentru identificarea mai ușoară a traseului indicat de navigație.
La capitolul siguranță, Mercedes Clasa A a obținut rezultate foarte bune. O arată testul realizat de Euroncap, unde compacta a fost notată cu 5 stele și unul dintre cele mai mari scoruri din 2018 – 96% pentru protecția pasagerilor adulți, 91% pentru cea a copiilor, 92% pentru pietoni și 75% pentru sistemele de asistență. Astfel, germanii oferă o listă generoasă de tehnologii și sisteme care te avertizează printr-un zgomot enervant că ești aproape de a comite o greșeală sau te corectează, destul de violent, înainte de a fi prea târziu. Asistentul activ la frânare, cel pentru menținerea benzii de rulare sau pentru păstrarea distanței, asistentul pentru unghi mort și cel pentru recunoașterea semnelor de circulație sunt cele mai importante dotări oferite.
Cât despre spațiul interior, acesta a crescut față de generațiile anterioare, aflându-se acum în media segmentului. Ocupanții locurilor din față se bucură de loc suficient și scaune confortabile, ce pot fi comandate cu funcție de masaj și au multiple reglaje, care facilitează găsirea unei poziții potrivite pentru fiecare șofer. Pe bancheta din spate pot călători destul de comod doi adulți, singurul inconvenient fiind reprezentat de forma scaunelor față, ce obturează mult din câmpul vizual. Spațiile de depozitare sunt suficiente și au dimensiuni decente – atât buzunarele ușilor, cât și cotiera adâncă, iar în consola centrală există un loc pentru smartphone, ce oferă încărcare wireless. Portbagajul dispune de o capacitate de 370 de litri, apropiată de cea a rivalilor – 380 de litri pentru noul BMW Seria 1 și Audi A3 (exceptând variantele echipate cu tracțiunea integrală Quattro).
Mercedes-Benz oferă pentru Clasa A o gamă destul de generoasă de motorizări, atât diesel, cât și pe benzină. Însă, aceste unități sunt gândite mai degrabă pentru un stil de condus relaxat, orientat spre confort, respectând tradiția producătorului. Insonorizarea este chiar foarte bună, iar suspensiile sunt setate tot pentru un rulaj comod.
Cele mai mici motoare pe benzină sunt complet noi și sunt folosite pentru A160, A180 și A200. Ele au o capacitate de 1.3 litri și sunt oferite în trei variante de putere: 109, 136 și 163 de cai putere, fiind proiectate pentru a fi cât mai economice. Mai departe, A220 și A250 beneficiază de un mai potent 2.0 litri, ce oferă 190 sau 224 de cai putere (ambele sunt disponibile și cu tracțiunea integrală 4MATIC). Performanțele acestora se apropie de cele ale unui hothatch – astfel, un exemplar A250 accelerează de la 0 la 100 de km/h în 6.2 secunde.
Pentru cei ce preferă motorizările diesel, constructorul german oferă 4 alternative. Cea mai mică unitate, cea de 1.5 litri, este folosită pentru A160d și A180d, prima cu 95, iar a doua cu 116 cai putere. A200d dispune de un 2.0 litri cu 150 de cai putere, iar A220d, tot de un agregat de 2.0 litri, însă cu 190 de cai putere de această dată.
La începutul articolului, mă abăteam asupra vânzărilor, dar și a clișeului ”totul are preț”. Ei bine, despre Mercedes-Benz putem spune că este familiar cu aceste aspecte, atât prin prisma faptului ca ocupă prima poziție în topul vânzărilor producătorilor premium, cât și din perspectiva prețurilor, de multe ori mai crescute decât ale competitorilor. Clasa A nu face excepție, astfel prețul de pornire este de 26.596 de euro pentru A160, cel mai mic motor pe benzină, cuplat la o cutie manuală în 6 trepte. Cel mai ieftin diesel pleacă de la 28.429 de euro, iar pentru cel mai puternic benzinar – A250 cu 4MATIC și transmisie automată cu 7 rapoarte, va trebui sa scoți din buzunar minimum 41.733 de euro. Desigur, odată ce începi să configurezi mașina, vei vedea cum aceste sume încep să crească, germanii oferind o listă lungă de opționale.