Honda HR-V vs Mazda CX-3, duelul samurailor din segmentul SUV-urilor mici
Potrivit Wikipedia, samurai este un termen care a fost folosit în Japonia pentru a desemna indivizi aparținând nobilimii militare, cărora le era îngăduit să poarte arme și să le folosească fără să dea socoteală. Ei bine, oricare dintre mașinile din comparativul de astăzi se poate asemăna într-o oarecare măsură cu un samurai. În primul rând, atât samuraii, cât și Honda și Mazda provin din Japonia. În al doilea rând, orice mașină de dimensiuni compacte ce ajunge să coste aproape 30.000 de euro nu poate fi numită altfel decât nobilă. Și nu în ultimul rând, cele doua SUV-uri folosesc ca armă design-ul exterior plăcut și ieșit din tipar. Le-am analizat pe ambele de aproape și iată ce raportez.
MAZDA CX-3
Mazda CX-3 are o înfățișare și o formă agresivă. Elementele de pe caroserie, cum ar fi grila mare cu aspect cromat sau blocurile optice alungite, vor să o facă mai fotogenică decât este, iar silueta atletică subliniază ideea de sportivitate. Mie personal îmi place mai mult această filosofie de design, fiind mai potrivită tinerilor și familiilor tinere care sunt până la urmă ținta principală de vânzări a SUV-urilor de dimensiuni mici.
Interiorul este și el destul de nonconformist, semănând foarte bine cel de la modelul Mazda 2. Materialele folosite sunt calitative, au texturi interesante, iar combinațiile de culori sunt alese cu mult bun simț. Spațiul interior este destul de restrâns, portbagajul având doar 350 litri, iar bancheta din spate nefiind atât de încăpătoare pentru a gazdui trei adulți pentru prea mult timp. Totuși ergonomia este bună, poziționarea butoanelor necesitând o perioadă de acomodare minimă, iar spațiile de depozitoare fiind suficient de mari (în uși încap și sticle de 1,5 litri). La capitolul tehnologie, CX-3 nu sta deloc rău. Regăsim disponibil sistemul de infotainment MZD Connect cu ecran de 7 inch și control prin unitatea de comanda HMI, head-up display, gama de funcții de siguranță i-ACTIVESENSE, dar și blocuri optice cu LED.
Pentru noul SUV Mazda există un motor diesel și două pe benzină. Acestea sunt CD 105, G120 si G150. Pentru fiecare dintre unități ai de ales între o cutie manuală în 6 trepte sau una automată tot în 6 trepte. Dacă vrei să îți alegi varianta G120, trebuie să știi că ea vine doar în variantă 4×2. Motorizarea diesel este cea mai economică, cu un consum mediu declarat de 4,1 litri/100 km, iar benzinara de 150 de cai putere este cea mai rapidă, făcând 0-100km/h în doar 8,7 secunde.
Cea mai ieftină variantă este cea cu motorul G120 și echiparea Emotion, ce are un preț de pornire de 14.790 de euro cu TVA inclus. Cât despre cea mai scumpă, ea vine cu motorul CD 105, cutie automată, tracțiune integrală, echiparea Revolution Top și are un preț de pornire de 26.890 de euro cu TVA. Țineți cont de faptul că vopseaua metalizată costă 390 de euro (Roșu Soul costă 590 de euro), sistemul de navigație integrat costă 500 de euro, iar tapițeria albă cu alcantara te va pune să scoți din buzunar încă 600 de euro.
HONDA HR-V
Honda HR-V mizează pe un design exterior ceva mai cuminte, mai matur. Mașina folosește rețeta fratelui sau mai mare, CR-V și aduce o înfățișare comună și echilibrată care nu poate atrage în mod special simpatii sau antipatii. Partea frontală are câteva elemente interesante, dar trebuie să precizez și un mare minus, lipsa farurilor LED.
Interiorul nu este la fel de arătos ca cel al modelului Mazda, dar totuși aduce câteva plusuri, cum ar fi organizarea controalelor. Dacă privim atent, nu regăsim prea multe butoane, până și climatizarea fiind acționată tactil. Spațiul este mai generos, HR-V fiind cel mai încăpător model din segment. El dipune de un portbagaj pe măsură (393 de litri), de câteva spații de depozitare bine organizate, cum ar fi cel de sub consola centrală, dar și de scaunele Magic Seats. Materialele nu au o calitate extrem de bună, dar finisajele se prezintă acceptabil. Cât despre tehnologie, pe lângă climatizarea tactilă, mai amintim sistemul de navigație ușor de utilizat, dar și dotări obișnuite (senzori de parcare sau scaune față încălzite).
Noul SUV Honda nu vine cu o mare varietate de motoare. Ai de ales între o benzinară 1.5 litri și 130 de cai putere sau un diesel de 1.6 litri și 120 de cai putere, ambele având performanțe asemănătoare (viteza maximă: 192 km/h; 0-100km/h în 10,1 secunde). Nicio motorizare nu dispune de tracțiune integrală, însă există o varianta a unității pe benzina ce vine împreună cu o transmisie automată CVT (celelalte variante aduc doar cutia manuală în 6 rapoarte).
Prețul de achiziție nu este mic, dar pentru varianta de top, el se clasează sub cel al modelului Mazda CX-3. Spre exemplu, pentru 1.6 ELEGANCE MT (NAVI) ce aduce o multitudine de dotări în standard trebuie să plătești suma de 24.000 de euro cu TVA inclus.
Pentru a departaja cele două mașini, am acordat câte o notă de la 1 la 10 pentru fiecare dintre categoriile design exterior, design interior, spațiu în habitaclu, motorizare și preț de achiziție.